Koncepcja Pracy

Koncepcja Pracy Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach

Koncepcja pracy przedszkola została opracowana na podstawie:

  1. Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r.
  2. Statutu Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach

Charakterystyka placówki

    • O naszym przedszkolu

Publiczne Przedszkole ?Przystań Elfów? w roku 2016/2017 upubliczniło się z przedszkola niepublicznego, które powstało w roku 2011 i znajduje się w Ząbkach przy ulicy Ks. Kuleszy 24. Mieści się w wolnostojącym, nowym, dwupiętrowym budynku. Na parterze znajdują się: sala do zajęć specjalistycznych, sala gimnastyczna, pomieszczenia administracyjne,  szatnie, oraz nowoczesna kuchnia z zapleczem. Na pierwszym piętrze znajdują się dwie, na drugim ? cztery sale dydaktyczne. Są one jasne, kolorowe i przestronne, wyposażone w nowoczesne meble, pomoce, gry i zabawki.

Atutem przedszkola jest położenie z dala od ruchliwych ulic. Spacery do lasu dają możliwość częstego obcowania z naturą, co korzystnie wpływa na rozwój dzieci. Dysponujemy dużym placem zabaw, bogato wyposażonym w bezpieczne urządzenia z atestem. Dostarcza on naszym wychowankom wiele radości. Atrakcją naszego przedszkola oprócz bardzo bogatej oferty są zajęcia prowadzone z wykorzystaniem techniki multimedialnej /tablica interaktywna/ oraz zajęcia sportowe prowadzone systematycznie w naszej sali gimnastycznej.

Przedszkole działa zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty, a nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz diagnoza dojrzałości szkolnej pozwala nam dobrze przygotowywać dzieci do nauki w szkole podstawowej.

    • Kadra

Kadrę przedszkola stanowią dobrze wykształcone, ambitne nauczycielki, zaangażowane w pracę z dziećmi i dla dzieci. W placówce zatrudniani są specjaliści zapewniający wszystkim podopiecznym fachową opiekę. Wychowankowie mogą liczyć na wsparcie, a kadra pedagogiczna zapewnia podmiotowe traktowanie z dbałością o wszechstronny rozwój dziecka. Pedagodzy naszego przedszkola współpracują ze sobą, chętnie dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Pogodna atmosfera i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczycielki rozpoznają potrzeby i zainteresowania dzieci, umiejętnie prowadzą zajęcia, by w sposób atrakcyjny pobudzać ciekawość świata wśród swoich podopiecznych. Konstruują bogate oferty zajęć i zabaw, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, pracują z pasją na bieżąco doskonaląc swoje umiejętności. Kadra ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.

    • Misja Przedszkola

Każde dziecko jest dla nas ważne. Robimy wszystko, by w naszej ?przystani? czuło się akceptowane i bezpieczne. Stwarzamy warunki do harmonijnego rozwoju, uczymy dzieci samodzielnego myślenia i otwieramy na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszej ?Przystani Elfów? dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania. Mamy zaangażowanych nauczycieli, którzy uczą swoich wychowanków jak spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do poznania.

    • Wizja Przedszkola

Przedszkole ?Przystań Elfów? jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się współdziałania z innymi dziećmi, z przyjemnością poznawało i rozumiało otaczający go świat. Uczymy naszych wychowanków samodzielności, podpowiadamy jak pokonywać trudności, wpajamy zasady bezpieczeństwa. Umożliwiamy dzieciom przeżywanie nowych doświadczeń i odnoszenie sukcesów. Każde dziecko traktujemy indywidualnie, stwarzającemu szanse na rozwój zgodny z jego możliwościami. Dążymy do osiągania przez dzieci gotowości szkolnej, oraz sukcesów w szkole i poza nią. Dbamy o potrzeby dzieci, biorąc pod uwagę konstruktywne sugestie rodziców, którzy czynnie włączają się w życie przedszkola.

Wizja dziecka w naszym przedszkolu

Dziecko jest:

    • akceptowane i szanowane
    • bezpieczne
    • ciekawe świata i radosne
    • ufne wobec nauczycieli
    • chętne do pracy twórczej
    • kulturalne i tolerancyjne
    • uczciwe i prawdomówne
    • odpowiedzialne i obowiązkowe
    • chętne do współdziałania w grupie
    • serdeczne dla innych
    • świadome konsekwencji swojego zachowania
    • świadome zagrożeń i możliwości rozwiązywania problemów

Model absolwenta

Absolwent Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach potrafi dobrze funkcjonować w wieku szkolnym.

Absolwent jest:

  • ciekawy świata
  • zmotywowany do nauki i wysiłku intelektualnego
  • zainteresowany przekazywanymi wiadomościami
  • posiada umiejętność koncentracji, jest wytrwały
  • chętny do współdziałania w grupie
  • akceptowany przez innych
  • tolerancyjny, otwarty
  • samodzielny i wytrwały
  • odporny na stres

Absolwent zna:

  • swoje prawa i obowiązki
  • zasady kulturalnego zachowania i tolerancji
  • zasady bezpiecznego zachowania
  • zasady higieny osobistej, dbałości o zdrowie
  • podstawowe zasady ekologii
  • zasady zdrowego wypoczynku
  • zasady gier i zabaw
  • konsekwencje swojego zachowania
  • charakterystykę regionów Polski Europy i świata
  • symbole narodowe

Absolwent potrafi:

  • zachowywać się kulturalnie
  • logicznie myśleć
  • uważnie słuchać
  • wypowiadać swoje zdanie
  • wytrwale dążyć do celu
  • występować publicznie
  • przyswajać nowe pojęcia i wiadomości
  • korzystać z posiadanych informacji
  • koncentrować się na pracy
  • twórczo współdziałać w grupie
  • cieszyć się ze swoich osiągnięć
  • dzielić się swoimi radościami
  • wyrażać swoje uczucia
  • okazywać szacunek dorosłym
  • szukać pomocy i radzić sobie z trudnościami

Absolwent rozumie:

  • potrzebę rozwijania ciekawości świata, nauki
  • prawa i obowiązki dziecka, wykazuje się obowiązkowością
  • zasady i normy obowiązujące w grupie
  • potrzebę dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady zdrowego stylu życia i higieny osobistej
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska
  • zasady rozwiązywania problemowych sytuacji

Współpraca przedszkola z rodzicami:

Cele:

  • ujednolicenie działań dydaktyczno-wychowawczych
  • współpraca z rodzicami na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami
  • dzielenie się wiedzą na temat funkcjonowania dziecka w grupie
  • przekazywanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
  • oferowanie pomocy, prowadzenie poradnictwa specjalistycznego
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowej
  • organizowanie warsztatów metodycznych dla rodziców
  • współdziałanie na rzecz rozwoju placówki i jej oferty
  • promowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Formy:

  • zajęcia adaptacyjne dla rodziców nowo przyjętych dzieci
  • zebrania ogólne i grupowe
  • konsultacje indywidualne
  • konsultacje ze specjalistami /psycholog, logopeda/terapeuta SI/
  • grupowe tablice informacyjne
  • warsztaty metodyczne dla rodziców
  • uroczystości, inscenizacje i konkursy
  • włączanie rodziców w organizowanie imprez przedszkolnych
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz poszczególnych grup
  • współpraca z rodzicami przy organizacji  programów realizowanych na terenie przedszkola
  • organizacja Dnia Życzliwości

Współpraca przedszkola z instytucjami:

Cele:

  • pobudzanie pasji i zainteresowań, rozwijanie zdolności dzieci
  • satysfakcja ze współpracy na rzecz dzieci
  • zapewnianie bezpieczeństwa dzieciom
  • kształtowanie zachowań społecznie pożądanych
  • wzbogacanie oferty przedszkola
  • zaangażowanie w życie środowiska lokalnego

Współpraca z:

  • Strażą Miejską
  • Strażą Pożarną
  • Policją
  • Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Zielonce
  • Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną „Uśmiech”
  • Urzędem Miasta Ząbki
  • Miejskim Ośrodkiem Kultury w Ząbkach
  • Biblioteką Miejską
  • Ośrodkiem Zdrowia
  • Gabinetem stomatologicznym
  • Przedszkolami i Szkołami ząbkowskimi
  • WOŚP

Współpraca przedszkola ze środowiskiem:

Cele:

  • Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola
  • Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne
  • Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnych mediach, ząbkowskiej prasie
  • Wspieranie akcji charytatywnych w celu uwrażliwiania dzieci na potrzeby innych