Koncepcja Pracy
Koncepcja Pracy Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach
Koncepcja pracy przedszkola została opracowana na podstawie:
- Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r.
- Statutu Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach
Charakterystyka placówki
-
- O naszym przedszkolu
Publiczne Przedszkole ?Przystań Elfów? w roku 2016/2017 upubliczniło się z przedszkola niepublicznego, które powstało w roku 2011 i znajduje się w Ząbkach przy ulicy Ks. Kuleszy 24. Mieści się w wolnostojącym, nowym, dwupiętrowym budynku. Na parterze znajdują się: sala do zajęć specjalistycznych, sala gimnastyczna, pomieszczenia administracyjne, szatnie, oraz nowoczesna kuchnia z zapleczem. Na pierwszym piętrze znajdują się dwie, na drugim ? cztery sale dydaktyczne. Są one jasne, kolorowe i przestronne, wyposażone w nowoczesne meble, pomoce, gry i zabawki.
Atutem przedszkola jest położenie z dala od ruchliwych ulic. Spacery do lasu dają możliwość częstego obcowania z naturą, co korzystnie wpływa na rozwój dzieci. Dysponujemy dużym placem zabaw, bogato wyposażonym w bezpieczne urządzenia z atestem. Dostarcza on naszym wychowankom wiele radości. Atrakcją naszego przedszkola oprócz bardzo bogatej oferty są zajęcia prowadzone z wykorzystaniem techniki multimedialnej /tablica interaktywna/ oraz zajęcia sportowe prowadzone systematycznie w naszej sali gimnastycznej.
Przedszkole działa zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty, a nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz diagnoza dojrzałości szkolnej pozwala nam dobrze przygotowywać dzieci do nauki w szkole podstawowej.
-
- Kadra
Kadrę przedszkola stanowią dobrze wykształcone, ambitne nauczycielki, zaangażowane w pracę z dziećmi i dla dzieci. W placówce zatrudniani są specjaliści zapewniający wszystkim podopiecznym fachową opiekę. Wychowankowie mogą liczyć na wsparcie, a kadra pedagogiczna zapewnia podmiotowe traktowanie z dbałością o wszechstronny rozwój dziecka. Pedagodzy naszego przedszkola współpracują ze sobą, chętnie dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Pogodna atmosfera i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczycielki rozpoznają potrzeby i zainteresowania dzieci, umiejętnie prowadzą zajęcia, by w sposób atrakcyjny pobudzać ciekawość świata wśród swoich podopiecznych. Konstruują bogate oferty zajęć i zabaw, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, pracują z pasją na bieżąco doskonaląc swoje umiejętności. Kadra ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane.
-
- Misja Przedszkola
Każde dziecko jest dla nas ważne. Robimy wszystko, by w naszej ?przystani? czuło się akceptowane i bezpieczne. Stwarzamy warunki do harmonijnego rozwoju, uczymy dzieci samodzielnego myślenia i otwieramy na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszej ?Przystani Elfów? dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania. Mamy zaangażowanych nauczycieli, którzy uczą swoich wychowanków jak spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do poznania.
-
- Wizja Przedszkola
Przedszkole ?Przystań Elfów? jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się współdziałania z innymi dziećmi, z przyjemnością poznawało i rozumiało otaczający go świat. Uczymy naszych wychowanków samodzielności, podpowiadamy jak pokonywać trudności, wpajamy zasady bezpieczeństwa. Umożliwiamy dzieciom przeżywanie nowych doświadczeń i odnoszenie sukcesów. Każde dziecko traktujemy indywidualnie, stwarzającemu szanse na rozwój zgodny z jego możliwościami. Dążymy do osiągania przez dzieci gotowości szkolnej, oraz sukcesów w szkole i poza nią. Dbamy o potrzeby dzieci, biorąc pod uwagę konstruktywne sugestie rodziców, którzy czynnie włączają się w życie przedszkola.
Wizja dziecka w naszym przedszkolu
Dziecko jest:
-
- akceptowane i szanowane
- bezpieczne
- ciekawe świata i radosne
- ufne wobec nauczycieli
- chętne do pracy twórczej
- kulturalne i tolerancyjne
- uczciwe i prawdomówne
- odpowiedzialne i obowiązkowe
- chętne do współdziałania w grupie
- serdeczne dla innych
- świadome konsekwencji swojego zachowania
- świadome zagrożeń i możliwości rozwiązywania problemów
Model absolwenta
Absolwent Publicznego Przedszkola ?Przystań Elfów? w Ząbkach potrafi dobrze funkcjonować w wieku szkolnym.
Absolwent jest:
- ciekawy świata
- zmotywowany do nauki i wysiłku intelektualnego
- zainteresowany przekazywanymi wiadomościami
- posiada umiejętność koncentracji, jest wytrwały
- chętny do współdziałania w grupie
- akceptowany przez innych
- tolerancyjny, otwarty
- samodzielny i wytrwały
- odporny na stres
Absolwent zna:
- swoje prawa i obowiązki
- zasady kulturalnego zachowania i tolerancji
- zasady bezpiecznego zachowania
- zasady higieny osobistej, dbałości o zdrowie
- podstawowe zasady ekologii
- zasady zdrowego wypoczynku
- zasady gier i zabaw
- konsekwencje swojego zachowania
- charakterystykę regionów Polski Europy i świata
- symbole narodowe
Absolwent potrafi:
- zachowywać się kulturalnie
- logicznie myśleć
- uważnie słuchać
- wypowiadać swoje zdanie
- wytrwale dążyć do celu
- występować publicznie
- przyswajać nowe pojęcia i wiadomości
- korzystać z posiadanych informacji
- koncentrować się na pracy
- twórczo współdziałać w grupie
- cieszyć się ze swoich osiągnięć
- dzielić się swoimi radościami
- wyrażać swoje uczucia
- okazywać szacunek dorosłym
- szukać pomocy i radzić sobie z trudnościami
Absolwent rozumie:
- potrzebę rozwijania ciekawości świata, nauki
- prawa i obowiązki dziecka, wykazuje się obowiązkowością
- zasady i normy obowiązujące w grupie
- potrzebę dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady zdrowego stylu życia i higieny osobistej
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska
- zasady rozwiązywania problemowych sytuacji
Współpraca przedszkola z rodzicami:
Cele:
- ujednolicenie działań dydaktyczno-wychowawczych
- współpraca z rodzicami na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami
- dzielenie się wiedzą na temat funkcjonowania dziecka w grupie
- przekazywanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
- oferowanie pomocy, prowadzenie poradnictwa specjalistycznego
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowej
- organizowanie warsztatów metodycznych dla rodziców
- współdziałanie na rzecz rozwoju placówki i jej oferty
- promowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Formy:
- zajęcia adaptacyjne dla rodziców nowo przyjętych dzieci
- zebrania ogólne i grupowe
- konsultacje indywidualne
- konsultacje ze specjalistami /psycholog, logopeda/terapeuta SI/
- grupowe tablice informacyjne
- warsztaty metodyczne dla rodziców
- uroczystości, inscenizacje i konkursy
- włączanie rodziców w organizowanie imprez przedszkolnych
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz poszczególnych grup
- współpraca z rodzicami przy organizacji programów realizowanych na terenie przedszkola
- organizacja Dnia Życzliwości
Współpraca przedszkola z instytucjami:
Cele:
- pobudzanie pasji i zainteresowań, rozwijanie zdolności dzieci
- satysfakcja ze współpracy na rzecz dzieci
- zapewnianie bezpieczeństwa dzieciom
- kształtowanie zachowań społecznie pożądanych
- wzbogacanie oferty przedszkola
- zaangażowanie w życie środowiska lokalnego
Współpraca z:
- Strażą Miejską
- Strażą Pożarną
- Policją
- Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Zielonce
- Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną „Uśmiech”
- Urzędem Miasta Ząbki
- Miejskim Ośrodkiem Kultury w Ząbkach
- Biblioteką Miejską
- Ośrodkiem Zdrowia
- Gabinetem stomatologicznym
- Przedszkolami i Szkołami ząbkowskimi
- WOŚP
Współpraca przedszkola ze środowiskiem:
Cele:
- Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola
- Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne
- Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnych mediach, ząbkowskiej prasie
- Wspieranie akcji charytatywnych w celu uwrażliwiania dzieci na potrzeby innych